A Espanya, és en la dècada dels 80 quan comencen a conéixer-se i a utilitzar-se. D'aquella època és la definició encara vigent (Tamarit, 1989) : "Els Sistemes Alternatius de Comunicació són instruments d'intervenció logopèdica/educativa destinats a persones amb alteracions diverses de la comunicació i del llenguatge, i l'objectiu del qual és l'ensenyança per mitjà de procediments específics d'instrucció, d'un conjunt estructurat de codis no vocals, necessitats o no de suport físic, els quals, per mitjà d'eixos mateixos o altres procediments específics d'instrucció, permeten funcions de representació i servixen per a dur a terme actes de comunicació (funcional, espontània i generalitzable) per si sols, o en conjunció amb codis vocals, o com a suport parcial als mateixos o en conjunció amb altres codis no vocals." En el cas de persones amb TEA, un dels sistemes de CAA amb major tradició al nostre país és el Programa de Comunicació Total - Parla Signada - de Benson Schaeffer.
Parla Signada de Benson Schaeffer
És un sistema de CAA no assistit o sense ajuda que inclou dos components que ho definixen com a tal i, al mateix temps, ho diferencien d'altres procediments d'intervenció.
El primer component és el de "Habla Signada", producció per part del xiquet de parla i de signes de forma simultània; el segon, és el de "Comunicación Simultánea", és a dir, ocupació per part dels adults (terapeutes, pares, germans, etc.) de dos codis utilitzats simultàniament quan es comuniquen amb els alumnes: codi oral o parla i codi signat o signes.
És per tant un sistema bimodal, que conserva les estructures morfosintàctiques, l'orde de les paraules de l'idioma parlat.
Sistema de Comunicació per Intercanvi d´ Imatges PECS
Creat per adquirir ràpidament destreses de comunicació funcional . Es tractava d'usuaris d'altres sistemes de CAA, llenguatges de signes i sistemes d'assenyalar, per als que estos no havien resultat efectius. El sistema proporciona als xiquets un mitjà de comunicació dins d'un context social, se'ls ensenya a aproximar-se i entregar la imatge de l'objecte desitjat a l'altra part involucrada en la comunicació: inicia un acte comunicatiu a canvi d'un resultat concret en un context social.
El sistema es desenrotlla a través de sis fases: l'intercanvi físic, desemvolupament l'espontaneïtat, discriminació de la figura (imatge, fotografia) , estructura de l'oració, responent a "qué vols", resposta i comentari espontani. En cada una d'elles es disposa a més de l'objectiu final d'un protocol d'entrenament i de suggeriments útils.
TEACCH
El seu objectiu primari és previndre la institucionalització innecessària, ajudant a preparar la gent amb TEA per a viure i treballar més efectivament en la llar, en l'escola, i en la comunitat, reduint o removent els comportaments autistes.
Són apartats importants del programa els següents:
- Ensenyança estructurada
- Activitats secuenciades visualment
- Ensenyança 1 a 1
- Comunicació expresiva
- Lloc
- Problemes conductuals
No hay comentarios:
Publicar un comentario